کد مطلب:303557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

داستان عروسی حضرت زهرا
مورخان نوشته اند چون زهرا علیهاسلام به ده سالگی رسید بزرگان اصحاب و سران قبایل و عشایر عرب برای خواستگاری او به خانه رسول خدا (ص) یكی پس از دیگری می آمدند و همه مایل بودند تا نسب خود را با حضرت خاتم الابیناء (ص) پیوند دهند حتی نوشته اند كه ابوبكر به خواستگاری آمد و رسول خدا (ص) به او فرمود: امر تزویج فاطمه (س) آسمانی است و از عهده من خارج است ابوبكر این خبر را به عمر داد به نقل ابن سعد در طبقات عمر نیز به خواستگاری فاطمه علیهاسلام آمد پیامبر (ص) به عمر نیز فرمود: انتظر بها القضاء در مورد ازدواج فاطمه منتظر دستور و حكم الهی هستم و بعضی نوشته اند: كه رسول خدا در جواب این دو نفر فرمود: انها صغیرة فاطمه هنوز كوچك است و ازدواج برای او زود است بعضی می نویسند كه اصحاب به حضرت علی علیه السلام گفتند كه ما هرچه به خواستگاری می رویم پیغمبر می فرماید اختیار او در دست خداوند تعالی است.

خوب است كه شما قدم به جلو بگذارید و فاطمه را از رسول خدا (ص) خواستگاری كنید. قطعاً جز تو كسی سزاوار نیست از او خواستگاری كند حركت كن و از فرصت استفاده نما.

علی علیه السلام فرمود: من نیز لطف پیغمبر را درباره خود احساس كرده ام جز این كه من تهیدستم در حالی كه فاطمه را ثروتمندان قریش و غیرقریش خواستارند.

در این جا نكته ای را قابل ذكر می دانم و آن این كه در مورد این ازدواج با عظمت و مقدمات آن كتب زیادی را مطالعه كرده ام مثل ناسخ التواریخ، ریاحین الشریعه، فاطمةالزهرا، بهجة قلب المصطفی تألیف آیت الله رحمانی همدانی، زندگانی فاطمه زهرا تألیف دكتر شهیدی، فاطمةالزهرا، تألیف عمادزاده و...

ولی هیچكدام از این كتب با ارزش كه عموماً بسیار عالمانه و با قلم شیوا نوشته شده اند به اندازه كتاب فاطمه نوشته نصیرالدین امیر صادقی به دلم ننشست لذا جریان خواستگاری رفتن حضرت علی علیه السلام را از این كتاب نقل می كنم. [1] .


[1] كتاب فاطمه (س) تأليف امير صادقي 105/84.